Er zal gestart worden met een aantal paarden, dit kan zijn van een minimum van 18 paarden met een maximum van 26 paarden.
Voor de eerste omloop (ronde) wordt geloot welke paarden tegen elkaar rijden.De afstand die een paard moet afleggen is 300 meter. Voor sommige paarden is dit 295 meter of 305 meter, dit hangt af van de leeftijd en de kwaliteit van het paard.
De paarden moeten in ieder geval 2 keer tegen elkaar rijden. Wint 1 paard deze 2 ritten dan is hij door naar de volgende omloop. Wint elk paard 1 rit, dus een gelijke stand, dan komt er een kamprit en de winnaar van deze rit gaat dan door naar de volgende omloop.
Voor de volgende omloop wordt geloot welke paarden er weer tegen elkaar moeten rijden, de rijders behouden wel de hele middag hun eigen nummer.
Op deze manier valt na iedere omloop de helft van de paarden af.
Mocht er een oneven aantal paarden in de omloop zijn, dan zal de NDR (Nederlandse Draf- en Rensport) een afgevallen paard uit de vorige omloop bijloten zodat er weer met een even aantal kan worden gereden.
Op het eind houden we 2 paarden over die gaan strijden voor de hoofdprijs in de beslissende omloop.
Om de wedstrijden goed bij te houden worden er programmaboekjes verkocht zodat het leuk is om alle wedstrijden te noteren.
Het wordt nog leuker als u zelf meespeelt en een gokje waagt op een paard waarvan u denkt dat hij wint.
Er zijn de volgende mogelijkheden:
Winnend:
U heeft gewonnen indien het paard van uw keuze na diverse omlopen de uiteindelijke winnaar van de kortebaanwedstrijd is. U kunt natuurlijk meer dan één paard op WINNEND spelen en zodoende uw winkansen vergroten.
Plaats:
U heeft gewonnen indien het paard van uw keuze na diverse omlopen in de einduitslag eerste, tweede of derde is. Wanneer u echter een paard PLAATS speelt in een omloop waarin 7 of minder paarden starten, dient het in de einduitslag eerste of tweede te zijn. Evenals bij het winnend-spel kunt u meerdere paarden PLAATS spelen.
Duo:
Voorspellen welke twee paarden in de einduitslag van de kortebaanwedstrijd eerste en tweede eindigen. Dat lijkt niet zo moeilijk. Maar bij dit spel moet de volgorde van finishen ook juist voorspeld zijn.
Trio:
Het is de bedoeling dat u voorspelt welke drie paarden in de einduitslag van de kortebaan als eerste, tweede en derde eindigen. Ook de volgorde moet daarbij goed voorspeld worden.
Kwartet:
Hier dient u aan te geven welke paarden in de einduitslag eerste, tweede, derde en vierde worden. Ook hier dient de volgorde juist te zijn.
Winscore:
Bij het WINSCORE-SPEL gaat het erom dat u alle winnaars van de eerste omloop goed voorspelt.
De speluitleg is ook terug te vinden op het programmaboekje wat op de dag van de kortebaanwedstrijd verkrijgbaar is. Met dit programmaboekje is het leuk om alle omlopen bij te houden zodat u inzicht heeft hoe uw paarden het doen die middag.
Veel succes!